NAŠE COLINS AKCE
Family Flotila Cup 2017
24.6. - 1.7. Chorvatsko
Izolepa Cup - ORLÍK
sobota 29. července
Slapseidon Cup - SLAPY
sobota 5. srpna
Champagne CUP Classic
09. - 16. září, Chorvatsko
Yacht Party Praha
sobota 25. listopad, PM Club

ODKAZY
Počasí Windyty
vítr pro celý svět
Vesselfinder
Pohyb velkých lodí po mořích
Počasí - Weather on line
předpověd pro celý svět
Počasí - Passage Wheather
předpověd pro celý svět
Počasí - Windfinder
předpověd pro celý svět
Počasí - Windguru
vítr ve vybraných revírech
Počasí v Čechách
Medard on line
Počasí v CHORVATSKU
Předpověď na 7 dní - meteo.hr
Volvo Ocean Race
etapový závod kolem světa
Vendee Globe
závod jednotlivců kolem světa
Extreme Sailing Series
závody velkých katamaranů
David Křížek
oficiální web významného Českého jachtaře
David Křížek Yachting
Jachtařský e-shop, co nemáme, to seženeme...



ORC handicap 1

ORC handicap

Celý system ORC hadicapu, kdy spolu v jednou závodě mohou soutěžit různé velikosti i typy lodí se snaží přiblížit Martin Pospíšil, dlouholetý a úspěšný jachtař, vítěz mnoha závodů.

Ahoj námořníci
Z malého počtu přihlášených na MČR ORC 2016 vidím, že mnoho závodníků handicap ORC nezná a myslí si, že to je zase nějaký podvod na chudý námořnický lid a zase vyhrají ti boháči s největšími a nejdražšími jachtami. Ve skutečnosti je to právě naopak.
Vzorec ORC se ze všech sil snaží eliminovat vliv lodě na výsledek závodu a záleží tedy více na výkonu posádky. Čas každé lodě v cíli (Elapsed time) se vynásobí koeficientem a vznikne korigovaný čas, podle kterého se spočítají celkové výsledky (Corected time). Vzorec je obecně tajný a koeficienty ORC se počítají různou metodikou - Time to Time (TxT) nebo Time to Distance (TxD). Myslím že TxT se používá na krátké okruhové rozjížďky a TxD na dlouhé navigační. Koeficienty se dokonce mění podle síly větru během závodu, takže podle poměru času rozjížďky a upluté vzdálenosti. Tuším že menší lodě jsou pak v silném větru zvýhodněny, protože obecně platí že „délka jede“ na maximální rychlost výtlačné plavby je daná délkou lodi ve vodorysce. Naopak ve slabém větru jsou relativně rychlejší malé lehké lodě a proto je ORC u slabo větrových rozjížděk (tedy když uplutí trati závodu trvá déle) trochu znevýhodní, mají tedy nižší handicap TxT a vyšší TxD.
Obecný vzorec pro ORC je asi známý, na jeho výpočet má vliv především délka lodě, její hmotnost a plocha plachet. Do plochy plachet se asi počítá plocha hlavní plachty, plocha trojúhelníku před stěžněm k výtahu geny a přednímu rohu geny (na ploše geny či kosatky tak nezáleží a lze je libovolně měnit). Určitě je také zohledněna plocha největšího použitého spinakru.

Pokud si chceme přiblížit výpočet ORC v Praxi, ukažme si výpočet na výsledcích z loňského MČR ORC 2015 – viz. http://www.cyc.cz/clanky-champagne_race_mistrovstvi_cr_v_orc/
Ve všech 8 okruhových rozjížďkách (krom R7 navigační) byl použit handicap TxT, tedy pro vítěze Teuta (Comet 45, kpt.Johan Hiršnal) 1,094 , pro celkově druhou Salonu 38 Champagne (s menšími karbonovými plachtami ze Salony 37, kpt.Pavel Sehnal) 0,988 , pro celkově třetí Sixtynine (First 40,7, kpt. Miroslav Tuleja) 1,091, pro čtvrtou běžnou charterovou Salonu 38 s dakronovými plachtami (Tequila, kpt. Pavel Novotný) 0,994. V praxi to například znamenalo, že Teuta musela najet na Champagne svojí větší rychlostí větší lodi 10,7 % (tedy 6,4 minut na hodinu), pokud ji chtěla v rozjížďce porazit. To se jí ve 2. a 6. rozjížďce nepodařilo, rozhodovali vteřiny. Sixtynine vyhrála pro změnu 7. navigační převážně balonovou (po větru) rozjížďku s handicapem TxD, především díky velkému spinakru (který ji naopak znevýhodnil ORC handicap při stoupacích rozj.)
Na dalším 2 denním offshore závodě Jabuka vyšel Handicap TxD pro velkou vzdálenost (myslím že přímá trasa bez křižování je 100 NM) a docela silný vítr byl spočítán měřičem ORC (chorvatský rozhodčí Denis Marinov) zase trochu jinak, např., rozdíl v TxD mezi Teutou a Champagne zde byl stanoven 0,788 / 0,699 = 12,7%, tedy Teuta měla být v silném větru teoreticky rychlejší o 7,64 minut na každé hodině závodu.
ORC slouží tedy k tomu, aby si majitelé i nájemci lodí mohli spravedlivě zazávodit s jinými typy lodí. Vliv materiálu plachet ale ORC nezohledňuje, takže pokud někdo použije staré vytahané dakronové plachty a jiný nové karbonové, je to jeho výhoda. Tato  malá nespravedlnost v systému handicapu ORC ale nepřeválcuje umění posádek, to je vždy na prvním místě. Ze zkušenosti vím, že bílé plachty na Salonách také jedou. Proto pořadatel MČR ORC vyhlásil nemistrovskou kategorii Salona 38 charter, která bude vyhodnocena v rámci závodu Champagne Race a kde si v rámci závodu na férovku zazávodí i nájemci běžných lodí. A pokud při tom předjedou někoho na „ORC speciálu“ s karbonovými plachtami, výsledek potěší dvojnásob. Také na Jabuce se vyhodnocují téměř všechny one-design kategorie, stačí se do nich přihlásit.
Příkladem spravedlivosti ORC může být také loď Paola = Dufoure 34, která na MČR ORC 2014 jezdila v polovině závodního pole a po doplnění posádky Milanem Koláčkem obsadily na Jabuce 2. místo v ORC. Je to hlavně o jachtařských dovednostech, taktice a strategii. Hlavně ve složitých podmínkách, tedy když se sterilní okruhové rozjížďky doplní navigačními i finálovou dvojnásobně bodovanou Jabukou.

Doufám že se po této osvětě přihlásí na MČR ORC alespoň 30 lodí a tato flotila se pak může dělit na další kategorie ORC A, ORC B , ORC C a subkategorie One design. Dalším letošním hitem a lákadlem je započítání populárního závodu Jabuka (offshore na 100 NM) do MČR jako 2 poslední (finálové) rozjížďky. Závodění přes noc, to už je nezapomenutelný zážitek!
Tento závod má navíc ohromný potenciál navázat na staré ročníky ČNR, kde se na startu sešlo kolem 50 lodí. Teď už se v Chorvatsku sežene maximálně flotila 20 stejných = onedesign lodí a přes to nejede vlak. ORC je tak jediná možnost, jak uspokojit více jachtařů a sloučit jednotlivé závodní flotily i mimotřídové speciály. Uznávám že závodit s časem není tak zábavné jako téměř fyzický kontakt se soupeřem a možnost nespravedlnosti výsledku je trochu větší. Přesto má ORC v námořním jachtingu své místo, jinak by v něm nezávodily naše skvělé posádky Tři sestry i Benomedo. Letos nás dokonce poctí na MČR obě svou přítomností – viz startovní listina.
Kapitánům tedy přeji štěstí při výběru lodě, plachet i posádky a hlavně dobrý vítr do plachet.

Mapos (Martin Pospíšil)


 

 


náhled pro tisk odeslání článku na email


VYHLEDÁVÁNÍ





ZASÍLÁNÍ NOVINEK

Vložte Váš e-mail